2 aprilie – Ziua Internațională a Conștientizării Autismului

30 000 persoane cu autism se confruntă cu acest diagnostic în România. Campania ”Un dar necesar” e modul în care peste 100 organizații din domeniul autismului invită românii să facă daruri de bine, atât de necesare. 

Atenția, înțelegerea, susținerea și acceptarea sunt cele mai de preț daruri. Hai să le oferim împreună persoanelor neurodiverse!, este îndemnul sub care Asociația Help Autism, alături de organizațiile din rețeaua RO TSA și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (FEDRA), lansează campania Un dar necesar, cu scopul de a atrage atenția asupra nevoilor particulare pe care le au cele 30 000 de persoane cu autism din România.

Clădiri simbol din 6 orașe din țară vor fi iluminate în albastru – culoarea autismului, pentru a atrage atenția asupra problematicii la nivel național; grădinițele și școlile țin ore de lectură pentru a încuraja înțelegerea și acceptarea colegilor cu autism; companiile preiau iluminarea în digital și organizează acțiuni pentru angajați și clienți; artiștii invită publicul iubitor de cultură și muzică să susțină programele de terapie; iar ONG-urile organizează diferite acțiuni în centrele lor și invită românii să facă propriile daruri necesare copiilor, adolescenților și adulților cu autism.

Am identificat aceste nevoi ca fiind esențiale pentru ca persoanele cu autism să fie real ajutate și integrate în comunitate. Este o campanie în care fiecare se poată implica cu Un Dar Necesar – un gest de atenție, înțelegere, susținere și acceptare. Acest gest poate fi o donație sau un mesaj de susținere făcut pentru un copil pe care îl cunoști, pentru organizația locală sau pentru structuri naționale, poate fi un gest individual sau din partea companiei pe care o reprezinți. – Raluca Bogdan, manager comunicare Help Autism.

Astfel, 15 clădiri simbol se iluminează în albastru în noaptea de 2 aprilie: București – creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa, Muzeul Național George Enescu, Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti, Sky Tower, Timpuri Noi Square și Turnul Ciurel STS; în Sibiu – Teatrul Gong; în Brașov – Primăria Brașov și literele de pe Tâmpa; în Iași – Ateneul Național din Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași și Primăria Iași; în Alba Iulia – Monumentul Unirii; în Bistrița – Primăria Bistrița; iar digital, vor ilumina paginile lor web: Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic, Cărturești, Kaufland România. Sunt așteptate și alte instituții și companii să preia iluminarea clădirii sau online ca un gest de atenție în cadrul inițiativei Noaptea Albastră a Autismului, ajunsă anul acesta la cea de-a V-a ediție, demers inițiat de Asociația Help Autism și Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, cu implicarea rețelei RO TSA și FEDRA.

9 grădinițe și școli au ținut o oră de lectură aparte cu scopul de a înțelege și de a accepta mințile diferite ale copiilor cu autism, cu ajutorul cărții Toate dungile mele (apărută în colecția AHA Books), o campanie pe care Help Autism o extinde pe toată luna aprilie. Grădinițele și școlile din România se pot înscrie pe undarnecesar.helpautism.ro pentru a primi gratuit kitul educațional ce conține și cartea, pentru a organiza propria oră de lectură aparte.

Mari artiști ai scenelor naționale și internaționale au ales să își folosească vocea pentru a dărui atenție minților diverse, invitând publicul să se bucure de o serie de întâlniri virtuale sub genericul “Dialogurile sufletului. Alice Năstase Buciuta în dialog cu…” organizate de Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, Asociația Help Autism, Centrul InfoEuropa din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, Kaufland România și Radio România Muzical.

În perioada 2-27 aprilie 2021, de la ora 18:00, publicul se va putea întâlni cu dirijorul Gabriel Bebeșelea, sopranele Laura Tătulescu, Leontina Văduva și Rodica Vică, tenorul Ștefan Pop, mezzosopranele Roxana Constantinescu și Andreea Iftimescu, baritonul Vlad Crosman, violoniștii Remus Azoiței, Clara Cernat și Vlad Maistorovici, violoncelistul Marin Cazacu, pianiștii Luminița Berariu, Mara Dobrescu, Thierry Huillet și Diana Ionescu și Anna Katharina Scheidereiter, CSR – Manager Kaufland România. Toate aceste întâlniri virtuale vor prilejui publicului privitor nu doar bucuria reîntâlnirii cu unii dintre cei mai talentați muzicieni, ci și posibilitatea de a susține copiii și adolescenții cu autism prin donații în platforma Galantom.

Organizațiile inițiatoare deschid invitația către fiecare de a oferi cele mai de preț daruri persoanelor cu autism, pentru a marca împreună Ziua Internațională a Conștientizării Autismului pe tot parcursul lunii aprilie. Doritorii pot prelua rama Un dar necesar peste poza de profil din Facebook sau stickerul pe Instagram Stories, iar filtrul web permite companiilor să-și ilumineze simbolic site-ul.

Totodată, organizațiile au trimis un memoriu către autorități prin care, cei aproape 100 de semnatari solicită o atenție mai mare și o implicare responsabilă a politicienilor.

Cea mai răspândită tulburare a copilăriei este și cea mai neglijată problemă de sănătate  publică. Decontarea orelor de terapie este infimă: un copil cu autism face între 2 și 4 ore pe zi de terapie pentru o perioadă de câțiva ani, nevoile lor fiind acoperite aproape exclusiv de familie și de asociațiile non-profit cu sprijinul partenerilor lor. – menționează reprezentantul Help Autism.

1 din 54 de copii este afectat de autism*. În România, ONG-urile estimează că trăiesc peste 30 000 de persoane cu tulburare de spectru autist (TSA), deși doar jumătate sunt în evidența statului, dintre care 13 905 sunt copii**, autismul fiind considerată cea mai răspândită tulburare a copilăriei.

 

Organizatori: Help Autism, RO TSA, FEDRA

Parteneri: Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic, creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa, Sky Tower, Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti, Sala Radio, Muzeul Național George Enescu, Timpuri Noi Square, Turnul Ciurel STS, Teatrul Gong Sibiu, Primăria Brașov, Ateneul Național din Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Primăria Iași, Monumentul Unirii din Alba Iulia, Vastint, Cărturești, Mercury360, Asociația pentru Muzică, Cultură și Artă și Kaufland România.

Parteneri media:

Radio România Cultural, Radio Trinitas, Radio Clasic, Ziarul Metropolis, LiterNet.ro, Revista Urbea mea, IQads, Bookhub, Catchy, Literomania, Agentiadearte.ro, Verbs describe us, PRwave, SensoTV, Jurnalul de Afaceri, 4arte.ro, InOras.ro, Onlinegallery.ro, Bucureștii vechi și noi, Promenada Culturală, B365.ro, ArtOut, Republika Kritica, Revista Actualitatea Muzicală a UCMR, Autentici.info, Ceașca de Cultură, România Pozitivă, Jurnal de București, mami.ro, BZI, TVR Internațional, Radio România București, Agerpres, Revista Tango – Marea Dragoste, Revista Femeia, Ediția de Dimineață, spotmedia.ro, Opera Charm Magazine, Orasulmeu, Bucharest Cultural Events, București City News, Itsi Bitsi, canal33, ED Post, I Tour, Bună dimineața București, TVR Internațional, Business24, Onlinegallery, Criteriul național, Calendar Evenimente, RoEvents

Sursa: Financiarul.ro

Citește și